تحولات لبنان و فلسطین

کتاب مصور و منحصربه‌فرد «شاهنامه بزرگ ایلخانی(ابوسعیدنامه)» در کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، رونمایی می‌شود.

«شاهنامه بزرگ ایلخانی»

مراسم رونمایی از این کتاب با حضور نویسنده، مترجم و جمعی از فرهنگ‌دوستان، سه‌شنبه، یکم آبان‌ماه ۱۴۰۳، از ساعت ۱۵ در سالن اجتماعات مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار خواهد شد. 
این کتاب، نسخه‌ای منحصربه‌فرد و احتمالاً کهن‌ترین نمونه مصور از روزگار ایلخانی است که توسط ابوالعلاء سودآور، نویسنده و ایران‌شناس برجسته نوشته و از سوی علیرضا بهارلو و کیانوش معتقدی، ترجمه شده است. در این کتاب، ۷۲ نگاره شاهنامه بزرگ ایلخانی توسط نشرخانه فرهنگ و هنر مان به‌صورت رنگی منتشر شده است. 
ابوسعیدنامه نیز نامی است که ابوالعلاء سودآور، نگارنده کتاب، برای این شاهنامه پیشنهاد کرده است، زیرا وی معتقد است که این نسخه برای ابوسعید بهادرخان، فرمانروای ایلخانی پدید آمده است و دوست‌محمد در دیباچه معروف خود بر مرقع بهرام‌میرزا از این موضوع یاد کرده است.
در این کتاب، سودآور به بررسی و تحلیل نگاره‌های این نسخه خطی تاریخی پرداخته و اطلاعات تازه‌ای پیرامون تاریخچه و نحوه شکل‌گیری و تولید این نسخه مصور، ارائه کرده است.
گفتنی است، از عموم علاقه‌مندان برای حضور در مراسم رونمایی کتاب شاهنامه بزرگ ایلخانی(ابوسعیدنامه)، در کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی: «تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، خیابان یارجانی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)»، دعوت شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.